Van het oplossen van capaciteitsproblemen tot de uitvoering van complexe projecten. Vanuit Oldebroek en Badhoevedorp werken we samen met onze partners aan échte oplossingen.
Lees meerVan totaal- of renovatiesloop tot het volledig circulair ontmantelen van een gebouw. Van Werven levert kennis, capaciteit en precisiewerk op al haar projecten. Duurzaam werken zit in ons DNA: we slopen circulair en leveren dankzij ons sloopwerk hoogwaardige producten, deelproducten en bouwstoffen aan de bouwsector.
Lees meerVan Werven is een veelzijdige leverancier van grondstoffen, zoals zand, grond, granulaat en compost. Aannemers, dienstverleners, particulieren en agrariërs kunnen bij ons terecht voor een product, advies of een projectmatige oplossing inclusief transport en afwerking.
Lees meerZowel bedrijven als particulieren helpen we bij het afvoeren van afval. Naast onze containerservice en de milieustraten op onze recyclingvestigingen, geven we ook graag advies. Door afval te scheiden op de plek waar het vrijkomt, bespaar je vele procenten op afvalkosten. Daarnaast is het afval meer geschikt om te recyclen. Dat is goed voor iedereen.
Lees meerOp onze recyclingvestigingen maken we van zo'n 92% van het afval weer nieuwe producten. Door de jaren heen hebben we veel ervaring opgedaan en altijd gezocht naar échte oplossingen. Afval verbranden is in onze ogen geen oplossing. Nieuwe toepassingen zoeken wél.
Lees meer
Er werd van alles geprobeerd. Zand tussen de velg en de band, bijvoorbeeld. Uiteindelijk zetten ze schroeven door de velg in de band. Dat werkte. Tot tevredenheid leidde het nog niet. De logge Cameco kon geen mooie rechte voor trekken met zijn knikkende stuur. Bovendien, om 1 meter 80 te halen, moesten er nog 300 pk bij. “We besloten een gewone trekker voor de ploeg te zetten en deze door de Cameco te laten trekken.”
Dat kostte de firma Van Werven in ieder geval een Fendt, kan Jan Immeker zich nog herinneren. “Chauffeur Edwin Kracht moest naar de tandarts, maar de Cameco moest blijven draaien. Maar met een onervaren berijder ging het natuurlijk mis. Volgens mij draaiden we op de kopakker met de ploeg nog in de grond. Onder de cabine brak de Fendt zo doormidden. Ik zat er toen op. Een knal en het was klaar. Allemaal olie in de grond, moesten we weer afgraven. Er was altijd iets met dit ding. Op die momenten vonden we dat niet zo leuk, maar voor de geschiedenisboeken is het wel mooi ja.”
"Volgens mij draaiden we op de kopakker met de ploeg nog in de grond. Onder de cabine brak de Fendt zo doormidden. "
Immeker kan zich nog goed herinneren hoe iedereen over de reuzentrekker sprak. “Maar als je er twee dagen op had gezeten, dan had je het wel gezien. Het was saai werk, je moest zorgen dat je niet in slaap viel. Als je op de trekker met de ploeg zat, had je wat te doen, maar de Cameco stond er vóór: stukken van twee kilometer rechtuit met 8 kilometer per uur en op de kopakker draaien. We zijn wel eens met het hele zootje het kanaal in gereden, omdat de chauffeur na een zware nacht in slaap was gevallen.”
De reus uit Amerika kostte nog wel meer hoofdbrekens. Het bakbeest kon natuurlijk met geen mogelijkheid over de weg. �Ruim twee meter te breed�, moet Jan van Werven lachen. �We kregen een keer een boete. Ben ik nog voor naar de rechtbank geweest. Ze hadden hem op de verkeerde BV geschreven, dus het werd geseponeerd.�
Edwin Kracht was net bij Van Werven komen werken, toen hij de eer kreeg om erop te rijden. �Je kijkt er groot tegenaan, maar het went ook weer. Maar hij was best sterk ja, en zwaar. Dat was ook het probleem. Boeren wilden zo�n zware trekker niet meer op het land hebben. Toen is �ie verkocht. Hij rijdt nu in Luxemburg. Maar we hebben er mooi werk mee gedaan. En het heeft wat spreekstof opgeleverd.�
Onlangs dook 'Europe's Biggest tractor' nog op op Youtube. Hij rijdt nog altijd in Luxemburg.
�
Diepploegen is een manier om het probleem van verdichting van de grond te verhelpen. De voor van 30 centimeter waarin alle teelt plaatsvindt, klinkt in, waardoor er bij het ploegen (in de polder) steeds een stukje zwaardere klei bovenkwam. Door een stuk dieper te ploegen kwam zand omhoog, wat de bodem weer lichter maakte. Het leidt er ook toe dat de akkerbouwer in het voorjaar eerder het land op kan en in het najaar langer door kan werken. Tegelijkertijd maakt diepploegen de grond armer. Dat laatste is de kritiek die er is op té diep ploegen.
Goed zijn voor de bodem, lees er over in onze case over duurzame landbouw.
Lees meer over een vruchtbare bodem, organische- en voedingsstoffen en goed zijn voor je bodem.
Foto en video credits:
Hans van het Goor
Niek Meijer
Tractorspotter
Tractorfan