Menu

Alfen en Van Werven: Streven naar 100% hergebruik van afval!

Sinds november 2013 verzorgt Van Werven de afvalstromen van Alfen, onderdeel van TBI Holdings. Alfen gaat samen met Van Werven voor een 100% recyclebare situatie.
 

TBI Holding

Alfen, onderdeel van TBI Holding, levert al meer dan 75 jaar producten en diensten voor de distributie van elektrische energie zoals transformatorstations, schakelapparatuur en laadpunten voor elektrisch vervoer. Alfen biedt slimme oplossingen met een hoog duurzaam en innovatief karakter, beproefde veiligheid en optimale bedrijfszekerheid. Hiermee levert zij een belangrijke bijdrage aan het internationale energienet.

Dat Alfen duurzaamheid écht serieus neemt, blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat men bewust minder last en meer metaal vouwt. Door minder te lassen, creëer je meer losse onderdelen, die gemakkelijker uit elkaar te halen zijn en verminder je CO2-uitstoot. 

Samenwerking

De samenwerking tussen Alfen en Van Werven is uit diezelfde ambitie ontstaan, naast dat men ook wilde bezuinigen op de kosten van afval. Frank Veenhuizen (KAM adviseur): “Vroeger dachten wij: ‘als het afval maar weg is’. Nu zochten we naar meer duurzame oplossingen. Soms vind je de oplossing al door je boerenverstand te gebruiken.”

"Vroeger dachten wij: als het afval maar weg is"

Waarom Van Werven

Frank Veenhuizen was over één onderwerp duidelijk. “Wij vinden de afvalverbrandingsovens de meest verstorende factor. Alles wat je in zo’n apparaat stopt, komt nooit meer terug.” Een belangrijke factor om te kiezen voor Van Werven was dan ook het lage afvalverbrandingspercentage. Een tweede belangrijke pijler is het onderlinge contact. Frank Veenhuizen spreekt van een gelijkwaardige, slagvaardige en innovatieve samenwerking. Ook de mogelijkheid tot direct overleggen vindt hij belangrijk. Jan van Alten, sales manager Van Werven: “We zetten elkaar aan het denken en triggeren elkaar.” Tot slot vond Alfen het belangrijk dat er een equivalent berekend kon worden over de uitstoot van CO2. “Van Werven was hierin transparant en is dat nog steeds. Dat vind ik heel belangrijk.”

Van Werven besloot om gefaseerd de inzameling over te nemen. Met behulp van een matrix werden tonnages en prijzen inzichtelijk. Op basis van deze matrix werden afspraken gemaakt over de frequentie van afhalen. Samen werd die matrix afgemaakt tot een soort draaiboek, een Service Level Agreement. In overleg werd de papiercontainer ingeruild voor een zeecontainer met een zelf aangepaste persconstructie. Zo gaat er uiteindelijk een vollere container terug naar Van Werven. “Het zijn juist die simpele dingen die meetellen”, weet Veenhuizen.

Wij streven naar een 100% recyclebare situatie en willen door afval te scheiden het bedrijfsafval verminderen. Omgekeerd inzamelen.

Ladder van Lansink

Alfen wil continu vooruit kijken, ook op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We moeten ons steeds afvragen waar we over twee of drie jaar willen staan. Waar staan we op de ladder?” Deze ladder, de ladder van Lansink, is een handige maatstaaf met zes treden. Van storten (F) verbranden (E) en energie (D) tot recycling (C), hergebruik (B) en preventie (A). “Die ‘A’ is echt binnen handbereik. Het is slechts de weg daar naar toe en de tijd die ons tegenhoudt. Wat de toekomst brengt is voornamelijk nuchter doorgaan met goede innovaties”, stelt Frank fanatiek.”

Dat Van Werven zo’n innoverende partner is, ziet Veenhuizen bijvoorbeeld terug in de kunststofrecycling. “Ik vind dat mega innoverend, vooral als je ziet waar Van Werven vandaan komt.” Het scheiden van kunststoffen bij Alfen is dan ook nog één van de ambities. Van Werven bekijkt de mogelijkheden: “Scheiden is pas nuttig als er voldoende massa is en dat is iets wat we nu onderzoeken.” 

“Op dit moment staan we ergens tussen B en C op de ladder”, stelt Veenhuizen. „Wij streven naar een 100% recyclebare situatie en willen door afval te scheiden het bedrijfsafval verminderen. Omgekeerd inzamelen als het ware. Dat streven wordt pas echt werkelijkheid als je samen kunt werken met de juiste leveranciers en partners.” 

In overleg werd de papiercontainer ingeruild voor een zeecontainer met een zelf aangepaste persconstructie. Zo gaat er uiteindelijk een vollere container terug naar Van Werven.