Menu

“Met deze combinatie is de emissie nihil”

Maandag 25 januari. Het vriest licht, maar de zon schijnt vanuit een blauwe lucht. Toch is het relatief rustig op straat. Nederland is in lockdown en in principe is thuisblijven de norm. Het asfaltteam van NTP verplaatst zich gestaag vooruit op de Nachtegaalstraat in Utrecht. Het laat een laag strak asfalt achter zich.

Project Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat Utrecht

​Samen met de bewoners heeft de gemeente Utrecht een plan gemaakt voor de verbetering van de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerlaan. De straten zijn op dit moment vooral ingericht op doorstroming van het verkeer. In de nieuwe situatie worden het fijne straten om te wonen, winkelen en verblijven. De fietser wordt de hoofdgebruiker van de rijbaan. NTP nam het werk aan, dankzij een goed plan op de volgende vier speerpunten:
 
  • Bereikbaarheid garanderen
  • Duurzaam materieel inzetten
  • Grondstoffen hergebruiken
  • Aanspreekbaar zijn

​Bereikbaarheid garanderen

De Nachtegaalstraat ligt nabij het centrum van Utrecht. Zo’n 17.000 fietsers passeren er op een normale dag. Ze gaan richting het centrum en centraal station. Aan weerszijden van de straat vind je winkels en een supermarkt. De bereikbaarheid van deze locaties en de bevoorrading van de winkels moeten doorgang vinden. Uitvoerder Marcel van der Beek: “Door het werk gefaseerd uit te voeren kunnen we dat garanderen.”

Met deze combinatie is de emissie nihil. Zowel voor NTP als Van Werven een unieke en échte oplossing.

​Duurzaam materieel inzetten

De gemeente Utrecht profileert zich als een gezonde stad die de uitstoot van diesel probeert te beperken. NTP ging die uitdaging aan, samen met partner Van Werven. Calculator/werkvoorbereider Niek Ruiter: “In de aanbestedingsfase bedachten wij dit werk zero emissie uit te voeren, met elektrisch materieel. Dat is niet alleen duurzaam, maar leverde ook de hoogste fictieve korting op. Van Werven beschikt over een elektrische shovel, die we inzetten. Ten tijde van de aanbesteding zou ook een elektrische mobiele kraan op de markt zijn, maar door de coronacrisis liep de levering vertraging op. We klopten opnieuw bij Van Werven aan voor een oplossing.”
 
In overleg met NTP kwam die oplossing er op innovatieve wijze. Van Werven schafte een nieuwe Mecalac aan met Stage V-motor, HVO 100-brandstof en een stikstoffilter. Richard van Leeuwen, vestigingsmanager Van Werven: “Met deze combinatie is de emissie nihil.” Zowel voor NTP als Van Werven een unieke en échte oplossing. Ruiter: “Het vinden van een laadpaal voor de elektrische shovel was misschien wel de grootste uitdaging. Gelukkig vonden we bij het spoorwegmuseum uiteindelijk een geschikt stroompunt.”

"Het vinden van een laadpaal voor de elektrische shovel was misschien wel de grootste uitdaging."

​Grondstoffen hergebruiken

Het vrijkomende materiaal, zoals de bestrating, wordt hergebruikt op een ander project. 97% van het vrijkomende materiaal krijgt een tweede leven. De nieuwe straatbakstenen zijn daarnaast duurzaam vervaardigt met onder meer slib dat vrijkomt bij baggeren. 


Bekijk ook deze projectvideo over het werk in Utrecht. 

​Aanspreekbaar zijn

Buurtbuddy Wout speelt een belangrijke rol bij dit project. Hij is aanspreekpunt voor bewoners en winkeliers. Daarnaast helpt hij bij het laden en lossen bij winkels en bewoners. De meest gestelde vraag? Lachend: “Is het al bijna klaar?”

De meest gestelde vraag? Lachend: “Is het al bijna klaar?”