Menu

Gustav Mahlerplein Amsterdam

Afgelopen zomer zijn de bouwwerkzaamheden op en aan het Gustav Mahlerplein in Amsterdam gestart voor de aanleg van een ondergrondse fietsparkeergarage, de herinrichting van het plein en de bouw van een paviljoen voor ABN AMRO. Bouwbedrijf BAM voert deze projecten tegelijkertijd uit en verkoos Van Werven als onderaannemer voor het project.  

Wanden-dak methode

BAM en Van Werven werkten al eerder samen volgens deze methode. Marc Hagenaars, projectleider: “Tijdens het project op Hoog Catharijne in Utrecht werkten we volgens exact dezelfde methode, met exact dezelfde machines en dezelfde mensen.” Toch zijn er ook verschillen tussen de twee projecten. “Dit project is zeven maal zo klein als Utrecht, maar wel ingewikkelder. De grondsoort is hier anders, moeilijker. In Utrecht konden we rijden op zand, op de grondsoort die we hier treffen zouden onze machines wegzakken. Daarom rijden we onderdeks over rijplaten en draglineschotten. Gevolg hiervan is dat bijvoorbeeld de productie lager ligt.”

Bovenaanzicht van het Mahlerplein. Onder in beeld de transportband die de vrijkomende grond afvoerd van de bouwplaats. 

​Omgevingsbewust

Terwijl er onder de grond nog hard gewerkt wordt, is bovendeks het binnenplein al bijna geheel bestraat en staan de eerste bomen op hun plek. “Door andersom te bouwen, krijg je die kansen. Dat is wel grappig. Ik denk dat aannemers in Nederland deze methode steeds vaker zullen toepassen. Het is duurder, maar je kunt hoog scoren in de bouwsnelheid. Je geeft het terrein eerder terug dan wanneer je traditioneel bouwt.”
 
“Het logistieke verhaal is redelijk complex”, legt Marc uit. “Om boven de grond ook zo min mogelijk hinder te veroorzaken, mogen de vrachtwagens alleen op gezette tijden de bouwplaats oprijden. Er mag geen bouwverkeer rijden tijdens ochtend- en avondspits en lunchtijden op het Gustav Mahlerplein. Via een transportband van ruim 50 meter lang wordt de grond afgevoerd buiten de bouwplaats. Daar worden de vrachtwagens geladen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om het door BAM ontwikkelde systeem vloeiend te laten verlopen. Ook de afzet van deze grond is lastiger.”

Geef de ruimte zo snel mogelijk terug aan het publiek.

​ ABN AMRO

Naast de ondergrondse fietsparkeergarage, wordt er ook gewerkt voor ABN AMRO. Het pand is nu berekend op 3.500 medewerkers, terwijl er dagelijks 6.000 aan het werk zijn. Ook deze klus wordt uitgevoerd door BAM en Van Werven, volgens de traditionele bouwmethode. Om de kelder aan te sluiten op de bestaande kelder van de ABN AMRO, is een kleine natte bouwkuip gecreëerd. Voor BAM zijn het twee afzonderlijke projecten. De fietsparkeergarage dient snel gebouwd te worden, dat project gaat altijd vòòr het project van ABN.

Terwijl onder de grond de kleine shovels rijden, wordt er boven de grond gewerkt aan de herinrichting van het plein. 

Alles in een

Marc Hagenaars is enthousiast over de complexiteit en de voortgang van het project. “Dit project heeft alles wat Van Werven doet, gecombineerd in één project. Wanden-dak methode, natte bouwkuip, onderwaterbeton, traditioneel ontgraven, grondafzet… alles wat we graag doen, zit er in.” De bevlogenheid van de medewerkers op het project is ook bijzonder. “Inmiddels is het werk onderdeks gereed en is BAM begonnen met het afwerken van de parkeergarage. Er werd de afgelopen maanden standaard op zaterdag gewerkt, we hebben hard gewerkt om onze productie te halen, daar zette iedereen zich voor in. Dat was heel mooi om te zien.”