Menu

Alles over SAAone

Zelfs de grootste dumpers lijken hier miniaturen. SAAone, het project langs de A1/A6 bij Diemen, is groots en indrukwekkend. Over een afstand van 20 kilometer worden onder meer rijstroken verbreed en daarbij wordt veel grond verzet. Het project startte in 2014 en zal naar verwachting medio 2020 afgerond zijn. 

Het project

Rijkswaterstaat verbreedt de A1/A6 tussen de knooppunten Diemen, Muiderberg en de aansluiting Almere Havendreef. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). De extra rijstroken moeten ervoor zorgen dat de doorstroming, en dus de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad, verbetert. Bij Muiden wordt de A1 verlegd en wordt het breedste aquaduct van Europa gebouwd. Het complete programma is opgedeeld in vijf projecten. 

Rijkswaterstaat wil een betere doorstroming van het verkeer en een kortere reistijd. “Een aantrekkende economie zorgt voor meer verkeer. Tegelijkertijd worden er meer huizen gebouwd, waardoor mensen gaan wonen en/of werken in de Randstad”, legt programmadirecteur Hans Ruijter uit. “Dat betekent dat er een grote capaciteitsuitbreiding nodig is.” Er wordt gewerkt aan:

  • 63 km weguitbreiding
  • het renoveren van 5 grote knooppunten
  • 130 nieuwe of aangepaste kunstwerken
  • het aanpassen van 3 spoorkruisingen
  • het aanpassen van 100 viaducten

Leefbaarheid verbeteren

Verder wordt tegelijkertijd de leefbaarheid langs de snelwegen verbeterd, door het aanleggen van:

  • 125 km geluidsreducerend asfalt
  • 36 kilometer geluidsschermen
  • een tunnel in de Gaasperdammerweg
  • een aquaduct bij Muiden
  • een verdiept aangelegde snelweg bij Amstelveen
  • nieuwe ecopassages
  • extra fietspaden

Programmagebied SAA

Aquaduct Muiden

Bij Muiden wordt het breedste aquaduct van Europa gebouwd: 65 meter breed en circa 620 meter lang, met totaal 12 rijstroken. Tijdens de spits kan het verkeer gebruik maken van maar liefst zeven rijstroken. De snelweg gaat straks dus met het aquaduct onder de Vecht door. Het aquaduct is een ideale manier om de scheepvaart een vrije doorgang te bieden. Het aquaduct onder de Vecht wordt op palen gefundeerd. In totaal zo’n 5.300 palen. 

Over een afstand van 20 kilometer wordt veel grond verzet.

Van Werven op SAAone

Van Werven is vanaf de start betrokken bij het project. SAAone sloot met een beperkt aantal bedrijven een contract voor verhuur van machines, waaronder Van Werven. Dit betekent dat SAAone alleen bij die bedrijven machines inhuurt. De planning in Ouderkerk aan de Amstel draait hierdoor op volle toeren. Brenda Streefkerk: “Het is grof geweld wat daar plaatsvindt. Wij zijn daar slechts een klein onderdeel van. We leveren met name veel dumpers, maar ook enkele shovels en rupskranen. De vraag naar die machines varieert van dag tot dag. Dat is actief plannen. Het is een uitdaging om zoveel mogelijk te leveren wat er gevraagd wordt, om zo concurrentie voor te zijn. In drukke periodes zijn er bedrijven die ‘nee’ verkopen. Wij verkopen geen nee. Zo komt het dat er vandaag 16 dumpers via Van Werven rijden en maar twee via een andere firma.”

“Op een gegeven moment zijn er niet meer dumpers te vinden. Dan moet je creatief zijn. ”

Motivatie

Robin Heus werkt sinds begin april als planner in Ouderkerk. “Het is een uitdaging om alles rond te krijgen. Op SaaOne rijden dagelijks 12 tot 18 dumpers via Van Werven. Met andere projecten in de regio meegerekend, hebben we 33 dumpers aan de gang. Op een gegeven moment zijn er gewoon niet meer dumpers te vinden. Dan moet je creatief zijn. Ik heb laatst een keer trekkers met grote kippers aangeboden. De uitvoerder zag dat wel zitten. Dan kom je toch tot een oplossing.”
 
De motivatie onder de machinisten is enorm, vindt de planner. “De jongens willen daar graag werken. Zelfs ’s nachts bieden zich genoeg mensen aan. Ze worden ook door de uitvoerders betrokken bij het werk, een half woord is genoeg.” Arnold Streefkerk is één van de mannen die ’s nachts werkt. Vaak worden er ’s nachts spoedklussen gedaan. “Ik heb het vreselijk naar mijn zin bij SaaOne. Dat ik ’s nachts mag werken, vind ik eigenlijk wel fijn. Dan kan ik overdag nog wat andere dingen doen.. Ik vind met name de onderlinge sfeer erg goed hier, dat maakt werken leuk.”

Alles over dit project kun je lezen op de website van het Bezoekerscentrum van SAAone.