Menu

24/7 safe aan het spoor

Eind april 2014 werd er tussen Zwolle en Dalfsen aan het spoor gewerkt. In samenwerking met Strukton Rail werd toen 60.000 ton aan ballast, de dragende bouwstof onder de dwarsliggers, afgevoerd en vernieuwd. In oktober 2015 vernieuwde Strukton Rail het spoor tussen Mariënberg en Gramsbergen. Michel la Faille, projectleider bij Strukton Rail, en Reinard van Wijhe, operationeel manager bij Van Werven, blikken samen terug op de samenwerking. 

“Het sleutelwoord bij al onze projecten is veiligheid. Wij vinden het belangrijk dat onze mensen veilig van huis gaan, hun werk veilig uitvoeren en veilig weer thuiskomen. 24/7 safe is daarom onze slogan als het gaat om werken aan het spoor. De medewerkers op een project van Strukton Rail hebben áltijd het recht om het werk stil te leggen, ongeacht rol of functie”, vertelt projectleider la Faille. Een week na het schrijven van dit artikel, gebeurt er in Dalfsen een dodelijk treinongeval. Hieruit blijkt opnieuw hoe groot het belang is van nadenken over veiligheid. 
 

​Keten van veiligheid

Ook ProRail, de opdrachtgever van beide projecten, streeft naar een keten van veiligheid. Michel: “Daarom werkt Strukton graag met vaste onderaannemers. Je kunt elkaar naar een ander niveau tillen. Die bewustwording neem je weer mee naar een volgend project.” Tijdens het interview ontstaan de eerste ideeën. Michel en Reinard kijken samen naar de mogelijkheden om door middel van een toolbox met veiligheidscoaches deze bewustwording te vergroten bij de medewerkers. 

De ballast wordt gezeefd in een fractie die weer terug kan en een fractie die wordt afgevoerd.

​Nederlands record

“Afgelopen jaar hebben we in elf dagen ruim vijftien kilometer spoor vernieuwd. Dat is een Nederlands record.”, vertelt Michel. Strukton voert een bovenbouwvernieuwing uit. Vier enorme spoorvernieuwingstreinen nemen het werk voor hun rekening. De eerste haalt aan de voorkant van de trein het oude spoor eruit en legt aan de achterkant nieuw spoor. De tweede trein haalt de oude ballast weg, maakt deze schoon en legt een deel terug. Een derde trein stort nieuwe ballast bij. De vierde stopt de ballast weer onder het spoor, trilt alles aan en legt de rails recht. “Het is een enorme rijdende spoorfabriek", aldus la Faille.
 
De gehele depotlogistiek ligt in handen van Van Werven. Alle overtollige ballast wordt naar het depot vervoerd. De ballast wordt hier gezeefd in een fractie die weer terug kan en een fractie die wordt afgevoerd. Daarnaast wordt nieuwe ballast die bijgevoegd moet worden, vanuit het depot geladen. “Het gaat dus om de aan- en afvoer van verschillende stromen. Niemand weet precies hoeveel ballast er vrij komt en niemand weet precies wanneer een trein eventueel hapert. Dat maakt het voor ons spannend en uitdagend.”, vertelt Reinard. Michel vult aan: “Communicatie is daarbij heel belangrijk. De projectcoördinator en het uitvoerend team van de onderaannemers houden elkaar op de hoogte van wat er gebeurt. Dat alles krijg je steeds beter onder controle, als je samen aan meerdere projecten werkt.”

Als je werkwijze bij elkaar past, dan vind je elkaar vanzelf.

​Terugkijken en vooruit blikken

“Hoewel er dit jaar met een vaste groep jongens is gewerkt, blijft veiligheid een aandachtspunt. Ons doel is om medewerkers continu bewust te maken van de risico’s. Ook kleine incidenten willen we voorkomen. Het is goed om te zien dat dat besef groeit, maar het is ook goed om hier nadruk op te blijven leggen.” Reinard: “Ik vond het mooi om aan deze twee projecten te mogen meewerken. De werknemers zijn gepassioneerd en willen graag werken op zulke projecten. Voor ons zijn dit unieke klussen en dat merk je aan de teamspirit die bij de medewerkers naar boven komt. Die passie hebben medewerkers van Strukton ook, maar zij gaan er anders mee om. Voor hen is dit dagelijks werk. Juist die twee aspecten vullen elkaar heel mooi aan.”
 
Inmiddels wordt er toegewerkt naar een nieuw project. Al in het voortraject worden de diverse onderaannemers daarbij betrokken. Samen met Van Werven wordt gekeken naar de inrichting van de depots en de manier van samen werken en veilig werken. “Wij vinden het belangrijk om in het voortraject al samen op te trekken, zodat we ook de expertise van onze onderaannemers kunnen meenemen. Als je in één klap een groot stuk spoor wilt vernieuwen, dan moet je elkaar verstaan. Daar denken we liever van te voren extra over na, zodat alles op rolletjes loopt. Werken aan het spoor is een teamprestatie. Alle schakeltjes moeten werken.” Dat samenwerken met verschillende partijen levert niet alleen succesvolle projecten op, maar ook nieuwe samenwerkingen. Reinard: “Van Werven is inmiddels ook voor onderaannemers van de projecten aan het werk. Ook voor hen richten we depots in, op een ander werk van Strukton. Als je werkwijze bij elkaar past, dan vind je elkaar vanzelf.”