Menu

Spectaculair weekend bij de A1 rond Muiden

22 augustus 2016

Het was uitgebreid in het nieuws te volgen: de werkzaamheden op de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam. Van Werven assisteerde met acht dumpers bij de sloop van de oude spoorbrug.




Rijkswaterstaat verbreedt de A1/A6 tussen de knooppunten Diemen, Muiderberg en de aansluiting Almere Havendreef. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). De extra rijstroken moeten ervoor zorgen dat de doorstroming, en dus de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad, verbetert. Bij Muiden wordt de A1 verlegd en wordt het breedste aquaduct van Europa gebouwd. 

In het weekend van 19-22 augustus werd de nieuwe A1 richting Amersfoort omgezet door het aquaduct, de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal ging gedeeltelijk open, en de oude spoorbrug over de A1 werd gesloopt, terwijl de nieuwe spoorbrug op het spoor werd aangesloten. De A1 richting Amersfoort/Almere was hierdoor afgesloten tussen knooppunten Diemen en Muiderberg.

Vanochtend om 2.00 konden de chauffeurs van Van Werven naar huis. Met acht dumpers was het puin van de oude spoorbrug afgevoerd. 



Van Werven is vanaf de start in 2014 betrokken bij het project. SAAone sloot met een beperkt aantal bedrijven een contract voor verhuur van machines, waaronder Van Werven. Dit betekent dat SAAone alleen bij die bedrijven machines inhuurt. De planning in Ouderkerk aan de Amstel draait hierdoor op volle toeren. 

Robin Heus werkt als planner aan het project. “Waarschijnlijk hebben we het meeste werk rond dit project nu gehad. Het was een uitdaging om alles rond te krijgen. Op SaaOne reden dagelijks 12 tot 18 dumpers via Van Werven. Met andere projecten in de regio meegerekend, hadden we 33 dumpers aan de gang. Onze medewerkers werken er graag, zelfs voor het nachtwerk boden zich genoeg collega’s aan.”

Het project duurt overigens nog wel tot 2020. Er wordt gewerkt aan 63 km weguitbreiding, het renoveren van 5 grote knooppunten, 130 nieuwe of aangepaste kunstwerken, het aanpassen van 3 spoorkruisingen, het aanpassen van 100 viaducten, 125 km geluidsreducerend asfalt, 36 kilometer geluidsschermen, een tunnel in de Gaasperdammerweg, een aquaduct bij Muiden, een verdiept aangelegde snelweg bij Amstelveen, nieuwe ecopassages en extra fietspaden. Maar liefst 2400 mensen zijn dagelijks aan het werk.

Het project is al 2,5 jaar bezig. Op het hele traject A6-A1-A9 zijn extra rijstroken aangelegd. Bij Muiden wordt het grootste aquaduct van Europa geopend: maar liefst twaalf rijstroken gaan onder de Vecht door.  



Lees ook onze case over dit project
Lees meer op de speciale pagina van Rijkswaterstaat

Van Werven en Heicom op Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg

Klik om te lezen