Menu

Gebrek aan natuurijs is de ultieme bewustwording voor het klimaatprobleem

2 juli 2015

In Dagblad Trouw van 1 juli 2015 spreekt weerkundige Gerrit Hiemstra over kans op een nieuwe Elfstedentocht. Eens per 18 jaar in een gunstig scenario. In een slecht scenario: pas rond het jaar 2100. “Er zijn veel problemen in de wereld, maar dit is de grootste”, zegt hij, over de opwarming van de aarde.

Vaak ontbreekt de noodzaak om iets aan klimaatverandering te doen, legt Hiemstra uit in het artikel. Het ontbreekt aan tastbare zaken. Ja, we verhogen dijken, we hebben onze Deltawerken die ons onlangs nog eens tijdens een zware storm beschermden. Maar over het algemeen voelen we ons veilig en hebben we niet het idee dat de klimaatveranderingen ons zullen raken.

Uit het artikel: ’Hoe breng je de urgentie van het klimaatprobleem over? Het is een vraag die Hiemstra zichzelf vaak stelt. "Je mag het eigenlijk niet hardop zeggen, maar je zou willen dat er één keer een grote calamiteit gebeurt, zodat de bevolking wordt wakker geschud. Ik zit er niet op te hopen, hoor. Maar een schokeffect helpt misschien. Het is allang vijf voor twaalf geweest.”’


Gerrit Hiemstra in Dagblad Trouw over 'Schaatsen kan niet meer'.


Cultureel erfgoed

Schaatsen is één van de grootste culturele erfgoederen die ons land bezit, maar we zullen het moeilijk krijgen om dat op de natuurlijke wijze te behouden. Voor Van Werven, hoofdsponsor van een marathonschaatsteam, is dat een bewuste paradox in de keuze voor de sponsoring. Het bedrijf voert een actieve strijd voor een circulaire economie via recycling, om daarmee de uitstoot van CO2 te beperken. Een strijd ook tegen de ongeremde consumptiemoraal in de wereld, die ons vroeg of laat echt op gaat breken.

Van Werven won prijzen voor de innovatieve wijze waarop het gemixte harde kunststoffen kan recyclen en is maar liefst 12x Co2-neutraal.

Van Werven sponsort een schaatsteam om vele redenen, maar één ervan is dat juist de marathonschaatsers, die van natuurijs houden, het probleem van de klimaatverandering aan den lijve ondervinden. Voor zover de bewustwording bij het bedrijf Van Werven nog niet was doorgedrongen, is het uitkijken naar (en uitblijven van) koude winters een mooie motivatie om te blijven werken aan innovatie in recycling. Als we als Nederlanders natuurijs graag willen blijven consumeren, zullen we ons levenspatroon massaal moeten aanpassen. En wij blijven bedrijfsprocessen milieuvriendelijker inrichten. Want meer natuurijs staat symbool voor een ontwikkeling in de goede richting: het geschikt houden van de aarde voor volgende generaties.

Het weer wordt extremer, legt Hiemstra uit. Dat biedt in ieder geval hoop. Bloedhete zomerdagen, maar uitschieters naar beneden blijven bestaan. Daar blijven we op hopen. En hoe schaarser de ijsdagen, des te groter de hoop en specialer de Elfstedenmythe.

Lees ook ons duurzaamheidsmanifest

Van Werven en Heicom op Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg

Klik om te lezen